Algemene voorwaarden
Versie: 30-09-2021
Artikel 1 – Algemeen
1.1 In deze Algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- a) Opdrachtgever: De partij die de opdracht geeft;
- b) Opdrachtnemer: Prosolic V.
gevestigd te: Hakgriend 18, 3371 KA te Hardinxveld-Giessendam,
- c) Opdracht q. Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht, waarbij Opdrachtnemer zich
jegens Opdrachtgever verbindt om bepaalde werkzaamheden te verrichten;
- d) Werkzaamheden: Alle werkzaamheden waartoe Opdracht is gegeven en alle verdere
werkzaamheden die uit de opdracht mochten voortvloeien of die daarmee verband houden.
Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en in ieder geval omvattend de
werkzaamheden als vermeld in de opdrachtbevestiging.
1.2 Alle Opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door Opdrachtnemer, met
terzijdestelling van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW, ongeacht of Opdrachtgever de
Opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft verleend met het oog op uitvoering hiervan door een
bepaalde persoon of bepaalde personen.
1.3 Alle bedingen in deze Algemene voorwaarden zijn mede gemaakt ten behoeve van al degenen
die voor Opdrachtnemer werkzaam zijn en/of waren in het kader van de uitvoering van de
Opdracht, waaronder begrepen personeel en hulpkrachten van Opdrachtnemer en derden,
waaronder directeuren, vennoten, maten en ondergeschikten van Opdrachtnemer. Zij kunnen
jegens opdrachtgever hierop een beroep doen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Opdrachten c.q. Overeenkomsten
tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, respectievelijk hun rechtsopvolgers, alsmede op alle
daaruit voortvloeiende en/of samenhangende overeenkomsten, alsmede op alle door
Opdrachtnemer gedane aanbiedingen en/of offertes.
2.2 De toepasselijkheid van Algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt door Opdrachtnemer
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3 Van deze voorwaarden afwijkende bedingen zijn slechts van kracht indien en voor zover
Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk en schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd. Tenzij
uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen hebben deze afwijkingen van of aanvullingen
op de Algemene voorwaarden slechts betrekking op de desbetreffende overeenkomst.
2.4 Indien enig beding, deel uitmakend van deze Algemene voorwaarden of van de overeenkomst,
nietig zou zijn of vernietigd wordt, blijft de overeenkomst voor het overige zoveel mogelijk in
stand en zal het betreffende beding onverwijld worden vervangen door een beding dat de
strekking van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
Artikel 3 – Totstandkoming van de Overeenkomst
3.1 De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door Opdrachtnemer en Opdrachtgever
ondertekende opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer retour is ontvangen. De
opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging wordt geacht de Overeenkomst
juist en volledig weer te geven.
3.2 Indien de Opdracht mondeling is verstrekt, dan wel indien de opdrachtbevestiging (nog) niet
getekend retour is ontvangen, wordt de Opdracht geacht te zijn tot stand gekomen onder
toepasselijkheid van deze Algemene voorwaarden op het moment dat Opdrachtnemer op
verzoek van Opdrachtgever met de uitvoering van de Opdracht is gestart.
Artikel 4 – Gegevens en informatie
4.1 Opdrachtgever is gehouden alle door Opdrachtnemer verlangde gegevens en informatie,
alsmede de gegevens en informatie waarvan opdrachtgever redelijkerwijs kan weten dat
Opdrachtnemer die nodig heeft voor de correcte uitvoering van de Opdracht, a) tijdig en b) in de
door Opdrachtnemer gewenste vorm en c) op de door Opdrachtnemer gewenste wijze te
verstrekken.
4.2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid, betrouwbaarheid en rechtmatigheid van
de door of namens hem aan Opdrachtnemer verstrekte gegevens en informatie, ook indien deze
via derden worden verstrekt of van derden afkomstig zijn, tenzij uit de aard van de Opdracht
anders voortvloeit.
4.3 Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en
omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Opdracht van belang kunnen zijn.
4.4 Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de Opdracht op te schorten tot het moment
dat Opdrachtgever aan de in het eerste, tweede en derde lid genoemde verplichtingen heeft
voldaan.
4.5 Extra kosten, extra uren, alsmede de overige schade voor Opdrachtnemer, ontstaan doordat
Opdrachtgever niet aan de in het eerste, tweede of derde lid genoemde verplichtingen heeft
voldaan, komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.
4.6 Op eerste verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de originele, door Opdrachtgever
verstrekte, bescheiden aan Opdrachtgever retourneren.
4.7 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de correcte naleving van de toepasselijke wet- en
regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder het aan
Opdrachtnemer verstrekken en ter beschikking stellen van persoonsgegevens met betrekking
tot zijn personeel, cliënten of derden, ook indien deze van derden afkomstig zijn of door derden
in zijn opdracht worden verstrekt. Opdrachtnemer kan in verband met niet of niet correcte
naleving door Opdrachtgever niet worden aangesproken.
Artikel 5 – Uitvoering van de Opdracht
5.1 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de Opdracht wordt
uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel
mogelijk in acht.
5.2 Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Opdracht voor rekening van Opdrachtgever
derden wenst in te schakelen, zal hij daartoe slechts overgaan met goedkeuring van
Opdrachtgever.
5.3 Opdrachtnemer zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend
beroepsbeoefenaar uitvoeren; Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het bereiken van
enig beoogd resultaat.
5.4 De Opdracht wordt uitgevoerd met inachtneming van de toepasselijke (beroeps)regelgeving en
hetgeen bij of krachtens de wet wordt geëist. Opdrachtgever verleent telkens en volledig
medewerking aan de verplichtingen die hieruit voor Opdrachtnemer voortvloeien.
5.5 Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat ten gevolge van het
voldoen door Opdrachtnemer aan de voor hem geldende wet- en (beroeps)regelgeving.
5.6 Opdrachtnemer houdt terzake van de Opdracht een werkdossier aan met daarin kopieën van
relevante stukken, dat eigendom is van Opdrachtnemer.
5.7 Tijdens de uitvoering van de Opdracht zullen Opdrachtgever en Opdrachtnemer op verzoek van
één van hen door middel van elektronische mail met elkaar kunnen communiceren.
Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die
voortvloeit uit het gebruik van elektronische mail. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer
zullen al hetgeen doen dat redelijkerwijs verwacht mag worden ter voorkoming van risico’s zoals
het verspreiden van virussen en vervorming.
5.8 In geval van twijfel omtrent de inhoud en/of verzending van elektronische post zijn de data-
uittreksels uit de computersystemen van Opdrachtnemer bepalend.
Artikel 6 – Termijnen
6.1 Termijnen waarbinnen werkzaamheden dienen te zijn voltooid zijn slechts fatale termijnen indien
zulks schriftelijk is overeengekomen.
6.2 Indien Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd is of hij voor de uitvoering van de
Opdracht benodigde gegevens en informatie ter beschikking dient te stellen, dan gaat de termijn
waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan dat de betaling
geheel door Opdrachtnemer is ontvangen, respectievelijk de gegevens en informatie geheel aan
Opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld.
6.3 De overeenkomst kan – tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk is – door
Opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, dan nadat Opdrachtgever,
na ommekomst van de overeengekomen termijn, Opdrachtnemer een redelijke termijn heeft
aangezegd om de opdracht alsnog (geheel) uit te voeren en Opdrachtnemer ook dan de
opdracht niet of niet geheel uitvoert binnen de aangezegde termijn.
Artikel 7 – Aanvang, duur, opzegging, ontbinding
7.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking
van de verleende Opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
7.2 Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen de Overeenkomst te allen tijde (tussentijds)
ontbinden met inachtneming van een opzegtermijn van 3 dagen, tenzij de redelijkheid en
billijkheid zich tegen beëindiging of beëindiging op een dergelijke termijn verzetten. De
ontbinding dient met een schriftelijke opzegging te worden meegedeeld aan de andere partij.
7.3 De Overeenkomst mag per aangetekende brief door zowel Opdrachtnemer als door
Opdrachtgever (tussentijds) worden ontbonden zonder inachtneming van een opzegtermijn in
het geval de andere partij niet in staat is om zijn schulden te voldoen of indien een curator,
bewindvoerder of vereffenaar is benoemd, de andere partij een schuldsanering treft, of om enige
andere reden zijn activiteiten staakt of indien de andere partij het ontstaan van een van de
bovengenoemde omstandigheden bij de ene partij redelijkerwijs aannemelijk acht of indien
er een situatie is ontstaan die onmiddellijke beëindiging rechtvaardigt in het belang van de
opzeggende partij.
7.4 Opdrachtnemer behoudt in alle gevallen van (tussentijdse) ontbinding aanspraak op betaling
van de declaraties voor door haar tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarbij de
Opdrachtnemer na ontvangst van de betaling aan de Opdrachtgever onder voorbehoud de
voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden ter beschikking stelt.
7.5 Indien tot (tussentijdse) ontbinding is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer
recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies,
alsmede van additionele kosten die Opdrachtnemer redelijkerwijs heeft moeten maken of moet
maken ten gevolge van de vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst (zoals onder meer
kosten met betrekking tot eventuele onder aanneming), tenzij er feiten en omstandigheden aan
de ontbinding ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen.
7.6 Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever
recht op medewerking van Opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden,
tenzij er feiten en omstandigheden aan die opzegging ten grondslag liggen die aan
Opdrachtgever zijn toe te rekenen.
7.7 Voor zover de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich
meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
7.8 Bij beëindiging van de Overeenkomst dient ieder der partijen alle in haar bezit zijnde goederen,
zaken en documenten die in eigendom toebehoren aan de andere partij onverwijld aan die
andere partij ter hand te stellen.
Artikel 8 – Intellectuele eigendom
8.1 Alle rechten met betrekking tot producten van de geest die Opdrachtnemer bij de uitvoering van
de opdracht ontwikkelt of gebruikt, waaronder begrepen maar niet beperkt tot adviezen,
analyses, werkwijzen(model)contracten, systemen, systeemontwerpen, rapporten,
programmatuur en databestanden, komen toe aan Opdrachtnemer, voor zover deze niet reeds
aan derden toekomen.
8.2 Behoudens de uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is het
Opdrachtgever niet toegestaan de producten van de geest of de vastlegging daarvan op
gegevensdragers al dan niet tezamen met of door inschakeling van derden te verveelvoudigen,
te openbaren of te exploiteren, onverminderd het bepaalde in Artikel 10.4.
Artikel 9 – Overmacht
9.1 Als overmacht wordt beschouwd, iedere omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis, waar ook
plaatsvindend, optredend of zich voordoend, die de correcte, volledige en tijdige nakoming van
enige verbintenis van opdrachtnemer tijdelijk of blijvend verhindert, onmogelijk maakt of
onredelijk bezwaarlijk maakt, en welke omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis opdrachtnemer
redelijkerwijs niet kan voorkomen, of welke geheel of ten dele buiten de invloedssfeer van
opdrachtnemer ligt of waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen. Als overmacht
leverende omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis, worden in elk geval onder meer beschouwd:
brand, ontploffing, blikseminslag, overstroming, storm, sneeuw, vorst en andere
weersomstandigheden; staking, werkonderbreking, bovenmatig (ziekte)verzuim van personeel
van opdrachtnemer; oorlog, molest; maatschappelijke onrust; overheidsmaatregelen en/of
voorschriften, welke de nakoming van verbintenissen verhinderen, vertragen of anderszins
bemoeilijken; technische storingen en/of mankementen, vertraging, storing of onderbreking in
of reparatie van computer en het daarbij behorende netwerk.
9.2 Als overmacht worden tevens beschouwd de gevolgen van enige omstandigheid, oorzaak of
gebeurtenis als bedoeld in het voorgaande lid.
9.3 Opdrachtgever heeft het recht, in geval de situatie als bedoelt in het eerste lid zich voordoet, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen.
9.4 Ongeacht het gestelde in de eerste twee leden van dit artikel, geldt, dat indien opdrachtnemer
door overmacht is verhinderd enige verbintenis jegens de opdrachtgever na te komen, en de
overmacht situatie naar het oordeel van opdrachtnemer van blijvende of langdurige aard is, de
opdrachtgever en de opdrachtnemer een regeling kunnen treffen over de ontbinding van de
overeenkomst volgens de Wet en de daaraan verbonden gevolgen.
9.5 Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te vorderen ter zake van al hetgeen door of namens hem
ter uitvoering van de overeenkomst met de opdrachtgever is gepresteerd voordat de overmacht
opleverende omstandigheid, oorzaak of gebeurtenis optrad of is gebleken.
Artikel 10 – Geheimhouding en exclusiviteit
10.1 Opdrachtnemer is verplicht de door of namens Opdrachtgever verschafte gegevens en
informatie geheim te houden tegenover derden die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn
betrokken. Deze verplichting geldt niet voor zover op Opdrachtnemer een wettelijke of
beroepsplicht rust tot openbaarmaking, waaronder begrepen de verplichtingen voortvloeiend uit
de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (wwft) en andere
nationale of internationale regelgeving met vergelijkbare strekking, of voor zover Opdrachtgever
Opdrachtnemer van de geheimhoudingsplicht heeft ontheven. Deze
geheimhoudingsverplichting betreft ook de door verwerking van verschafte gegevens gekregen
resultaten.
10.2 Het eerste lid verhindert niet vertrouwelijk collegiaal overleg binnen de organisatie van
Opdrachtnemer, voor zover Opdrachtnemer zulks voor een zorgvuldige uitvoering van de
opdracht of ter zorgvuldige voldoening aan een wettelijke of beroepsplicht noodzakelijk acht.
10.3 Opdrachtnemer is, indien hij voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiele-, arbitrale-,
bestuursrechtelijke- of strafprocedure, gerechtigd de gegevens en informatie waarvan hij bij de
uitvoering van de opdracht kennis heeft genomen aan te wenden voor zover deze naar zijn
redelijk oordeel van belang kunnen zijn.
10.4 Behoudens de uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is het
Opdrachtgever niet toegestaan de inhoud van adviezen, opinies of andere al dan niet
schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer openbaar te maken of anderszins aan derden ter
beschikking te stellen, behoudens voor zover dit rechtstreeks uit de overeenkomst voortvloeit,
geschiedt ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de desbetreffende werkzaamheden
van Opdrachtnemer, op Opdrachtgever een wettelijke of beroepsplicht tot openbaarmaking rust,
of indien Opdrachtgever voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiele-, arbitrale-,
bestuursrechtelijke- of strafprocedure.
10.5 Opdrachtnemer is gerechtigd tot het vermelden van de naam van Opdrachtgever en het in
hoofdlijnen vermelden van de verrichte werkzaamheden aan (commerciële) relaties van
Opdrachtnemer ter indicatie van de ervaring van Opdrachtnemer.
10.6 Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten aan te wenden
voor statistische of vergelijkbare doeleinden, mits die uitkomsten niet tot individuele
opdrachtgevers te herleiden zijn.
10.7 Uitgezonderd het bepaalde in de vorige leden, is Opdrachtnemer niet gerechtigd de informatie
die hem door Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel
dan waarvoor zij werd verkregen.
Artikel 11 – Persoonsgegevens
11.1 In het kader van een opdracht verstrekt door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer of in het kader
van het voldoen aan wettelijke verplichtingen rustende op Opdrachtnemer, kan Opdrachtnemer
persoonsgegevens betreffende Opdrachtgever en/of personen verbonden aan of werkzaam
bij/voor Opdrachtgever verwerken.
11.2 In verband met de optimalisering van zijn dienstverlening aan Opdrachtgever alsmede in
verband met het kunnen benaderen van Opdrachtgever en/of personen werkzaam bij/voor
Opdrachtgever met informatie en met diensten van Opdrachtnemer en derden, kan
Opdrachtnemer persoonsgegevens verwerken.
11.3 Verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer in het kader van de activiteiten zoals
het eerste en tweede lid vermeld, vindt plaats conform toepasselijke wet- en regelgeving op het
gebied van de bescherming van persoonsgegevens.
Artikel 12 – Honorarium
12.1 Opdrachtgever is aan Opdrachtnemer een honorarium alsmede vergoeding van gemaakte
kosten verschuldigd overeenkomstig de bij Opdrachtnemer gebruikelijke en geldende tarieven,
berekeningsmethodieken en werkwijzen.
12.2 Opdrachtnemer heeft het recht een voorschot te vragen aan Opdrachtgever.
12.3 Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst, maar voordat de Opdracht geheel is
uitgevoerd, tariefbepalende factoren zoals bijvoorbeeld lonen en/of prijzen een wijziging
ondergaan, is Opdrachtnemer gerechtigd het eerder overeengekomen tarief
dienovereenkomstig aan te passen.
12.4 Alle tarieven zijn exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege
worden opgelegd.
12.5 Indien opdrachtgever binnen een termijn van 24 uur voor aanvang van een ingeplande afspraak de afspraak op iniatief van opdrachtgever annuleert mag opdrachtnemer de geplande tijd voor 75% declareren bij opdrachtgever gelijk aan het honorarium zoals bepaald in artikel 12.1.
12.6 De tarieven zullen jaarlijks per 1 januari worden geïndexeerd conform de meest recent CPI
(consumentenprijsindex) gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek
Artikel 13 – Betaling
13.1 Betaling dient zonder enige aftrek, korting of verrekening in Nederlandse valuta te geschieden
door storting of overmaking op de op de factuur aangegeven bankrekening binnen veertien
dagen na factuurdatum. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde
op de rekening van Opdrachtnemer. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de
betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
13.2 Indien Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn, dan wel een andere
tussen partijen overeengekomen termijn heeft betaald, is Opdrachtgever van rechtswege in
verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd vanaf dat moment de wettelijke rente in rekening te
brengen.
13.3 Indien Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is
Opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle door Opdrachtnemer gemaakte
buitengerechtelijke en gerechtelijke (incasso)kosten, ook voor zover deze kosten de eventuele
rechterlijke proceskostenveroordeling overtreffen, tenzij Opdrachtnemer als verliezende partij in
de kosten wordt veroordeeld.
13.4 In geval van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de Opdracht
ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers is uitgevoerd, hoofdelijk aansprakelijk voor
de betaling van het factuurbedrag en de verschuldigde rente en kosten.
13.5 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om – ook tijdens de uitvoering van een opdracht,
indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever daartoe naar het oordeel
van Opdrachtnemer aanleiding geeft – van Opdrachtgever gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling
en/of het stellen van zekerheid te verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer gerechtigd is
de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten.
Artikel 14 – Reclames
14.1 Een reclame met betrekking tot verrichte werkzaamheden of het factuurbedrag dient op straffe
van verval van alle aanspraken binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of
informatie waarover Opdrachtgever reclameert, dan wel, indien Opdrachtgever aantoont dat hij
het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, binnen 30 dagen na de ontdekking van het
gebrek, schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
14.2 Een reclame schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op, behoudens voor zover
Opdrachtnemer aan Opdrachtgever te kennen heeft gegeven dat hij de reclame gegrond acht.
14.3 In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Opdrachtnemer de keuze tussen
aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw
verrichten van de desbetreffende werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer)
uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie van door Opdrachtgever reeds betaald
honorarium naar evenredigheid.
Artikel 15 – Aansprakelijkheid
15.1 Iedere aansprakelijkheid is beperkt tot eenmaal het bedrag het bedrag dat Opdrachtgever naar
de maatstaf van het bepaalde in artikel 12 als honorarium (exclusief omzetbelasting) aan
Opdrachtnemer heeft betaald en/of nog verschuldigd is terzake van de werkzaamheden waarop
de schadeveroorzakende gebeurtenis betrekking heeft of waarmede deze verband houdt, met
een maximum van twintigduizend euro (€ 20.000,-).
15.2 De in het voorgaande lid vermelde beperking van de aansprakelijkheid geldt niet voor zover de
schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
15.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ontstane schade die het gevolg is van het niet
deugdelijk functioneren van apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere
zaken welke tijdens de Opdracht zijn gebruikt.
15.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ontstane schade die het gevolg is van het handelen,
in de ruimste zin van het woord, van haar toeleveranciers.
15.5 Opdrachtnemer is evenwel niet aansprakelijk voor:
- a) bij Opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van de verstrekking van
onjuiste of onvolledige gegevens of informatie door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer of
anderszins het gevolg is van een handelen of nalaten van Opdrachtgever;
- b) bij Opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van een handelen of nalaten
van hulppersonen, die door Opdrachtgever dan wel Opdrachtnemer ingeschakeld zijn
(werknemers van Opdrachtnemer daaronder niet begrepen), ook indien deze werkzaam
zijn bij een met Opdrachtnemer verbonden organisatie;
- c) bij Opdrachtgever of derden ontstane bedrijfs-, indirecte- of
15.6 Een vordering tot vergoeding van schade dient uiterlijk binnen twaalf maanden nadat
Opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken bij
Opdrachtnemer te zijn ingediend, bij gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt.
15.7 Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer schadeloos te houden en te vrijwaren voor alle
aanspraken van derden – daaronder mede begrepen aandeelhouders, bestuurders,
commissarissen en personeel van Opdrachtgever alsmede gelieerde rechtspersonen en
ondernemingen en anderen die bij de organisatie van Opdrachtgever betrokken zijn – die
voortvloeien uit of verband houden met de werkzaamheden van Opdrachtnemer ten behoeve
van Opdrachtgever, behoudens voor zover deze aanspraken het gevolg zijn van opzet of grove
schuld van Opdrachtnemer.
15.8 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer in het bijzonder tegen vorderingen van derden wegens
schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige
informatie heeft verstrekt, tenzij Opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met
verwijtbaar handelen of nalaten zijnerzijds, dan wel veroorzaakt is door opzet of grove schuld
van Opdrachtnemer. Onder aanspraken van derden worden tevens verstaan aan de
Opdrachtnemer als medepleger van een fiscaal verzuim opgelegde bestuurlijke boeten.
Artikel 16 – Vervaltermijn
Voor zover in deze Algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten
van Opdrachtgever uit welken hoofde ook jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten
van werkzaamheden door Opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop
Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten.
Artikel 17 – Rechts- en forumkeuze
17.1 Op alle overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is uitsluitend het Nederlands
recht van toepassing.
17.2 Tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen, worden alle geschillen die verband
houden met Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer voorgelegd aan de
bevoegde rechter in de plaats waar Opdrachtnemer gevestigd is.
17.3 In afwijking van het voorgaande lid kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer kiezen voor een
andere wijze van geschillenbeslechting.
Artikel 18 – Wijzigingen
18.1 Opdrachtnemer is steeds bevoegd deze Algemene voorwaarden te wijzigen.
18.2 Wijzigingen zullen voor de Opdrachtgever slechts verbindend worden, indien de gewijzigde
Algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij een Kamer van Koophandel en Fabrieken of bij de
griffie van een arrondissementsrechtbank, alsmede de Opdrachtnemer de Opdrachtgever van
de wijzigingen van de Algemene voorwaarden in kennis heeft gesteld en veertien dagen na
dagtekening van deze kennisgeving zijn verstreken, zonder dat de Opdrachtgever
Opdrachtnemer schriftelijk te kennen heeft gegeven met de wijzigingen niet in te stemmen.